Het nieuwe strandseizoen staat op het punt van beginnen en daarom leek het ons leuk om een inzicht te krijgen in de voorbereidingen die getroffen moeten worden door strandpaviljoeneigenaren om ook deze zomer weer te laten slagen. In dit interview spreek ik met Miranda Hanemaaijer, de eigenaar van ‘Makani Beach’ in Ter Heijde.
We praten met haar over de weg naar het starten van een eigen onderneming, het werken in een seizoensgebonden branche, maatschappelijk verantwoord ondernemen in de natuur en haar toekomstplannen voor Makani Beach.
Zou je jezelf kunnen introduceren?
Dat kan zeker! Mijn naam is Miranda Hanemaaijer, ik ben 34 jaar oud en ik ben geboren in Naaldwijk. Inmiddels woon ik in ’s-Gravenzande en ben ik sinds 2022 eigenaresse van Makani Beach. Vanaf jongs af aan kom ik al graag op het strand en was ik veel te vinden in dit en andere strandpaviljoens. In mijn tienerjaren wilde ik eigenlijk van alles doen; ik wilde reizen, kapster worden, met paarden werken en een eigen winkel beginnen. Veel dromen maar nog geen duidelijk plan van wat ik nu precies wilde gaan doen. Uiteindelijk ben ik de koksopleiding gaan doen omdat dit mij toen der tijd erg leuk leek, daarnaast vond ik het ook belangrijk dat ik in ieder geval lekker kon koken. Het werken in de keuken beviel mij heel erg en ik haalde er genoeg uitdaging en voldoening uit. Ik heb in veel verschillende horecazaken gewerkt, van eetcafés tot sterrenrestaurants. Daarna heb ik ervoor gekozen om een lerarenopleiding te volgen omdat het me leuk leek om mijn kennis over te brengen op jongeren. Dit heb ik zeven jaar met heel veel plezier en passie gedaan!
Hoe is Makani Beach tot stand gekomen?
Ik hoorde via-via dat de vorige eigenaar van dit paviljoen de zaak wilde verkopen en op zoek was naar een nieuwe eigenaar, toen dacht ik ‘ja dit wil ik’’. Ik heb de eigenaar gebeld om koffie te drinken, en zo is dat balletje gaan rollen. Toen zijn we gesprekken gaan voeren en uiteindelijk was alles binnen een paar maanden geregeld en hebben we vlak voor de kerst van 2021 de overdracht getekend. Het voelde voor mij heel natuurlijk aangezien ik het paviljoen en de eigenaar al kende, vaak wanneer ik hier op het terras zat was ik aan het fantaseren over hoe ik sommige dingen anders zou doen als ik eigenaresse zou zijn van dit paviljoen. Ik wist eigenlijk altijd al dat ik dit ooit eens een keer wilde doen in mijn leven dus ik moest deze kans pakken.
Hoe zou je Makani Beach omschrijven?
Een strandtent waar iedereen zich lekker thuis voelt. Niks moet, alles mag en iedereen is welkom. Ik heb d.m.v. de inrichting, de kleuren en de decoratie een rustige maar toch gezellige sfeer gecreëerd. Ik zou deze sfeer omschrijven als een relaxte beach vibe.
Wat maakt jullie uniek in een regio met veel concurrentie?
Ik denk dat alle strandpaviljoens uniek zijn. Wij proberen vooral in te spelen op jonge gezinnen met kinderen. We hebben binnen een speciale kinderhoek en buiten een grote schommel waar de kinderen kunnen spelen. Makani Beach staat ook voor kwaliteit; alles wat we doen, willen we graag goed doen. Van de houding richting de gasten tot de gerechten op de menukaart, we zijn altijd bezig met het verbeteren van werkprocessen en gastgerichtheid.
Hoe is het om te ondernemen in een seizoensgebonden branche?
Ik vind dat zelf heel leuk. Wanneer de wintermaanden achter de rug zijn, kan ik niet wachten om te beginnen aan het nieuwe strandseizoen. We hebben met het hele team weer zin om met z’n allen te gaan knallen. Het kan soms wel een uitdaging zijn, zeker in de maanden april en mei waarin goed weer niet altijd gegarandeerd is. Soms heeft het bijvoorbeeld heel hard gewaaid en moeten we het hele terras ontdoen van al het zand, geen dag is hetzelfde. Ik heb geleerd dat we ons juist in deze maanden veel moeten richten op georganiseerde partijen zoals bruiloften. Deze gaan ongeacht het weer altijd door en mocht het weer niet gunstig zijn zorgen we gewoon dat het binnen extra gezellig is. Zo proberen we ervoor te zorgen dat we ook in deze maanden gezonde omzet draaien.
We verbeteren ons ieder seizoen weer omdat we meer ervaring opdoen, hierdoor weet iedereen precies waar ze aan toe zijn en lopen alle processen makkelijker. Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat we in de afgelopen jaren een hecht team hebben opgebouwd met mensen die elke zomer weer met veel plezier terugkomen om voor ons te komen werken. Hier ben ik erg blij mee!
Wanneer begint jullie voorbereiding op het nieuwe seizoen en hoe verloopt dit?
De voorbereiding begint vaak al rond februari. Allereerst moeten we ervoor zorgen dat alle containers met spullen voor de opbouw op de juiste plek op het strand worden gezet. Dit stemmen we altijd af met de andere strandpaviljoens in de regio zodat het bedrijf dat de containers vervoert maar één keer hierheen hoeft te komen om de spullen te lossen. Dan zorgen we ervoor dat onze sta-plek helemaal rechtgetrokken wordt door middel van shovels, wanneer dit gebeurd is kunnen we beginnen met het aanleggen van de elektra en waterleidingen. Hierna kunnen we starten met het opbouwen van het paviljoen, waar we ongeveer een week voor nodig hebben. Naast ons eigen personeel en de hulp van mijn partner, huur ik ook altijd een aantal handige zzp’ers in. Dit doen we omdat we simpelweg niet alles zelf kunnen en omdat we zeker willen weten dat de bouwkwaliteit goed is. In de week van de opbouw heeft mijn partner de leiding en stuurt hij iedereen aan. Hij heeft een loodgietersbedrijf en is veel beter in de op- en afbouw dan ik en mijn horeca personeel. Al met al is het een vrij hectische periode maar ondanks het harde werken is het ook altijd erg gezellig aangezien we ieder jaar weer met dezelfde gemotiveerde mensen aan de slag kunnen gaan.
Wanneer is voor jou het strandseizoen geslaagd?
Voor mij als ondernemer zijn er drie dingen belangrijk; alles moet voor de gasten naar wens zijn geweest, we moeten een leuke omzet hebben gedraaid zodat we ook de jaren erop weer kunnen groeien als onderneming. En ik vind de onderlinge werksfeer van het team ook super belangrijk. We werken met z’n alle keihard en maken soms lange dagen, ik vind het dan ook fijn om na werk bijvoorbeeld nog even een drankje te doen met het team om even te ontspannen. Het seizoen is ook geslaagd wanneer we dingen hebben geleerd. Tijdens het draaien van een seizoen zijn er altijd dingen die beter kunnen, zoals een aanpassing in de vorm van techniek , de indeling van ons paviljoen, een aanpassing in de bar of keuken, of handige aanpassingen in het kassasysteem. Vaak proberen we deze tijdens het seizoen al aan te passen, maar als dit niet direct lukt dan zorgen we dat dit volgend seizoen gebeurt!
Hebben jullie als onderneming in de openbare natuur ook een maatschappelijk duurzaamheidsbeleid en hoe ziet deze er voor jullie uit?
Ja zeker, voor ons is een schoon strand (en dus werkomgeving) erg belangrijk. Buiten dat we extra afvalbakken hebben geplaatst in en rondom ons paviljoen houden we het strand ook schoon door de zogenaamde ‘grondstofjutters’ te helpen. Kinderen kunnen bij ons een tas ophalen en wanneer ze deze tas helemaal gevuld met afval terugbrengen krijgen ze van ons een gratis ijsje. Daarnaast bieden we eens in de twee weken een leerplek aan voor kinderen van de middelbare school in de buurt. Er komen dan een aantal leerlingen een dagje bij ons meehelpen, ze helpen met klussen en mogen echt zelf aan de slag om dingen te maken zoals plantenbakken en tafels. Daarnaast leren ze ook om een beleefde houding aan te nemen richting de gasten. Wij vinden het erg leuk dat zij ons helpen en voor de leerlingen is het een leerzame ervaring in een werkomgeving in plaats van op school.
Qua productkeuzes binnen onze menukaart proberen we zoveel mogelijk producten uit Nederland te halen. Verder hebben we ook veel vegan en vega opties. Hierdoor proberen wij ons steentje bij te dragen aan een beter milieu.
Wat zijn je toekomstplannen met Makani Beach?
Ik ben erg blij met Makani Beach in de huidige vorm en we proberen ieder jaar te verbeteren op allerlei vlakken. Zo hebben we de afgelopen jaren achter de schermen makani standaarden en taakomschrijvingen gemaakt en voor de schermen een houtkachel geïnstalleerd, dakramen gemaakt, een achterdeur toegevoegd, de keuken indeling aangepast, de bar vloer vervangen en palmgras aan de overkappingen gemaakt. Verder heb ik plannen om in de toekomst op een andere manier te bouwen. Ik hoop daarmee kosten en tijd te besparen. Daarnaast wil ik graag een afsluitbare ruimte creëren voor feesten, partijen en bijvoorbeeld vergaderingen. Ik vind het ook belangrijk dat we deze evenementen aan kunnen bieden en hierin kunnen groeien. Al met al hoop ik dat we de algehele groei van de afgelopen jaren lekker door kunnen zetten!
Door: Jasper Janssen
Bron: Strand Nederland
Foto: Makani Beach