Landelijke zomertour ter voorkoming van verdrinking van start
(15 juni 2023)
Ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n honderd mensen in open water. In een veelvoud van deze gevallen moeten hulporganisaties zoals de KNRM en de Reddingsbrigade zwemmers redden die in de problemen raken. Omdat elk verdrinkingsslachtoffer er één te veel is, komt er een vervolg op ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’, een jaarlijkse campagne die mensen bewust maakt van de risico’s van zwemmen in open water. Tijdens de landelijke zomertour wordt ingezet op gedragsverandering die verdrinkingsongevallen moet (helpen) voorkomen.
Wie checkt jou?
Nederlanders zijn dol op zwemmen en vooral in de zomer zijn wateractiviteiten een belangrijk onderdeel van ons leven. Helaas kunnen zwemmers en andere waterrecreanten in open water, zoals in zee, meren of plassen, in de problemen komen door onverwachte stroming, temperatuurverschillen of een overschatting van hun zwemvaardigheid. Het risicobewustzijn en gedrag van zwemmers zijn cruciaal om problemen te voorkomen. De campagne ‘Wie checkt jou?’ wil mensen aansporen om te checken onder welke omstandigheden ze het water in gaan en wie er op hen let. De campagne biedt ook tips voor hoe te handelen in geval van nood. ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ is onderdeel van een meerjarig initiatief om bewustwording over zwemveiligheid te bevorderen.
Zomertour
Onder aanvoering van de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt de campagne actief uitgedragen door primaire partners waaronder gemeente Den Haag, Europarcs, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Leisurelands, Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), Reddingsbrigade Nederland en Rijkswaterstaat. Het doel van deze partijen is om de campagne landelijk uit te rollen, zowel langs de kust als bij binnenwater locaties. Aan deze oproep wordt gehoor gegeven, aangezien steeds meer gemeenten, provincies, locatiebeheerders, omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s de campagne omarmen en uitdragen. Om dit jaar de impact van de campagne te vergroten, staat er deze zomer een tour op het programma. Deze zomertour zorgt gedurende drie maanden voor zichtbaarheid op relevante locaties en evenementen door heel het land, zoals: het strand bij Terschelling tijdens het Oerol Festival, recreatiegebieden van Leisurelands, diverse vakantieparken van Europarcs, de Haagse stranden en het Search and Rescue Event in Katwijk. Volgens Titus Visser van de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt de tour mogelijk nog verder uitgebreid. “We willen dat nog veel meer partijen de waarde van onze campagne inzien en deze zomer contact met ons opnemen om de tour te boeken. Zo hopen we samen op een laagdrempelige manier extra bewustwording te creëren over een onderbelicht, maar zeer belangrijk thema. Het doel is om de ‘Wie checkt jou?’ campagne na de pilot van vorig jaar dit jaar verder landelijk uit te rollen. De campagnemiddelen zijn dit jaar in meerdere talen beschikbaar, zodat we hiermee ook anderstalige doelgroepen zoals toeristen, nieuwkomers en arbeidsmigranten kunnen bereiken.”
Nationaal Plan Zwemveiligheid
‘Wie checkt jou?’ vormt onderdeel van de uitvoering van het bredere ‘Nationaal Plan Zwemveiligheid’ dat eerder door betrokken partijen onder aanvoering van de Nationale Raad Zwemveiligheid is opgesteld. In dit kader is ook aandacht voor de zwemvaardigheid en zwemveiligheid van diverse doelgroepen alsmede de kwaliteit van het toezicht en de inrichting van zwemlocaties.
Kijk voor meer informatie over de campagne op www.veiliginenuithetwater.nl
Deze campagne is tot stand gekomen in samenwerking met diverse partijen zoals Rijkswaterstaat, Reddingsbrigade Nederland, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Leisurelands, Europarcs, Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), gemeente Den Haag, omgevingsdiensten, provincies, locatiebeheerders en andere gemeenten